Scholen maken steeds meer gebruik van digitale middelen. Hoewel er goede voorbeelden van innovaties zijn, blijft de gehoopte onderwijsvernieuwing toch vaak uit. Met alle extra mogelijkheden die ICT biedt is dat opmerkelijk. Wat is de oorzaak? Maar veel belangrijker: wat is de oplossing?
Boeken achter glas
Bij scholen die vroegtijdig hebben geïnvesteerd in leerlingdevices is de ervaring dat ze meestal worden gebruikt met door uitgevers uitgebrachte lesmethoden. In veel gevallen behelst dat dan niet veel meer dan ‘boeken achter glas’ of op papier aanvullend materiaal. Nog maar weinig methoden maken echt goed gebruik van de nieuwe digitale mogelijkheden.
Door de grote afhankelijkheid van lesmethoden vinden onderwijsvernieuwingen maar beperkt plaats. Voor innovatie zijn ze immers vrijwel volledig afhankelijk van methodemakers. Terwijl de roep om vernieuwing vanuit de scholen steeds luider wordt, lukt het binnen de schoolmuren toch vaak niet om wezenlijk te vernieuwen. Effectieve en lesverrijkende inzet van ICT is nog vaker uitzondering dan de regel.