1 juli 2022

Mogelijkheden Metaverse in het Voortgezet Onderwijs

Marketing Team

Man met VR Bril in de Metaverse

Het woord ‘Metaverse’ is momenteel erg hot. Daar waar het concept zelf niet helemaal nieuw is, is er wel sprake van een aantal recente ontwikkelingen. De grootste bijdragers aan deze hype zijn in veel opzichten de film Ready Player One en de transformatie van Facebook tot Meta. Hierdoor houden intussen steeds meer sectoren zich bezig met de mogelijkheden van de Metaverse. Hoe zit dit voor het Voortgezet Onderwijs?

Wat is de Metaverse?

De Metaverse is in feite een verzameling van alle virtuele 3D-ruimtes waarin mensen met elkaar in contact kunnen komen. In deze virtuele werelden beschik je dan over een avatar, een digitale versie van jezelf.

Aangezien de limieten van de Metaverse veel minder duidelijk zijn dan van de fysieke wereld, is hier veel meer mogelijk. De opkomst van Virtual Reality headsets is hier bijvoorbeeld aan gekoppeld. Mensen verplaatsen zichzelf naar de Metaverse voor de volgende activiteiten:

  • Communicatie
  • Gamen
  • Ontdekken van nieuwe werelden
  • Concerten bijwonen
  • Virtuele spullen kopen
  • Films en series kijken

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van de huidige toepassingen van de Metaverse. Maar hoe zit dit nu precies voor het Voortgezet Onderwijs?

De Metaverse en het Voortgezet Onderwijs

De jongere generaties zijn er als eerste bij om de Metaverse te omarmen. Jongeren kiezen er namelijk geregeld voor om spelletjes te spelen, nieuwe technologie met elkaar te delen en dingen te ontdekken. Dit alles komt met de Metaverse perfect samen. Een gloednieuwe VR headset opzetten, is bijvoorbeeld een uitstekende manier om je in een volledig andere wereld te wanen.

Dit biedt voor het Voortgezet Onderwijs uiteraard kansen. Jongeren in deze leeftijd zijn vaak erg nieuwsgierig. Ze hebben behoefte aan afwisseling en vinden het prettig om geprikkeld te worden. In de Metaverse is dit op verschillende manieren mogelijk:

  • Meer online samenwerking: In de Metaverse worden barrières om samen te komen bijna volledig weggenomen. Zodoende biedt het een unieke kans voor jongeren op school om vaker en intensiever met elkaar samen te werken. Zo bestaan er bijvoorbeeld virtuele werelden als Mibo of Gather. Hiermee is het eenvoudiger dan ooit om op een praktische, leuke en interessante wijze met elkaar te communiceren. Bijvoorbeeld om een project te bespreken, vragen te stellen en deadlines in te plannen. Dankzij de Metaverse bouw je op deze manier aan goede relaties. Leerlingen en leraren komen zo beter met elkaar in contact.
  • Visuele leermogelijkheden: Daarnaast zijn de visuele leermogelijkheden in de Metaverse bijzonder divers. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin je als geschiedenisleraar al je leerlingen laat zien hoe de wereld er in de Middeleeuwen uit zag. Maar ook het aanleren van procedures of nieuwe vaardigheden is een beschikbare toepassing. Met een VR headset waan je je dan compleet in een andere wereld. Daarmee is het een interactieve methode van leren. De verwachting is dat leerlingen dit leuker vinden en er nog meer van opsteken ook.
  • Materialen en omgevingen bouwen: Aangezien het hier dus een virtuele wereld betreft, biedt dit ook veel mogelijkheden wat bouwen aan projecten betreft. Zo is de Metaverse uitstekend geschikt om bepaalde ideeën te visualiseren. Bijvoorbeeld met betrekking tot een bouwproject voor natuur- of aardrijkskunde. Het kost minder tijd, moeite én materialen. Het lijkt er in potentie dan ook op dat dit de toekomst gaat zijn.

Een kanttekening die we hierbij moeten plaatsen, is dat het vooralsnog iets voor de nabije toekomst lijkt. Zo zijn VR headset bijvoorbeeld nog relatief duur. Ook hebben veel mensen bij langer gebruik te maken met misselijkheid. Dergelijke problemen zijn wel steeds minder groot, waardoor het niet lang meer duurt voordat de mogelijkheid er wel echt is.

Bij het implementeren van de Metaverse in leersystemen is het daarom slim om klein te beginnen. Test uit wat de reactie van leerlingen op verschillende werkwijzen is en ontdek of het aanslaat. Innovatie staat op dit gebied in ieder geval niet stil. Zo nemen de mogelijkheden van de Metaverse jaar na jaar alleen nog maar verder toe.