21 oktober 2019

Het Baken Almere referentie Veltwerk

Het Baken aan het woord over Veltwerk

Onze scholengemeenschap kampte al geruime tijd met netwerkproblemen binnen onze hele organisatie. Géén of te trage wifi leverde veel frustraties op. Als je, zoals wij, letterlijk en figuurlijk een locatie in ontwikkeling bent en steeds meer gepersonaliseerd onderwijs aanbiedt, moeten ICT-zaken op orde zijn. Wij bieden onze leerlingen een eigen device aan waarop ze kunnen werken; ons algehele onlineaanbod breidt zich ook steeds meer uit. Daarom is een goed werkende wifi-verbinding erg belangrijk!

We zaten destijds vast aan een contract met een ICT-dienstverlener waar we allesbehalve tevreden over waren. Vanwege de standaard- en kortetermijnoplossingen die ze aanboden, vonden we dat er te weinig toekomstgericht werd meegedacht. Toen we in een later stadium de mogelijkheid kregen om het wifi-kavel uit de aanbesteding weg te faseren, zijn we op zoek gegaan naar een andere ICT-leverancier.

Onze eerste kennismaking met Veltwerk vind ik nog steeds best een bijzonder verhaal. Een van onze ICT’ers had namelijk een nieuwe baan gevonden bij Veltwerk. Hij was één van onze beste mensen, dus echt blij met zijn vertrek waren we niet. Maar met zijn kwaliteiten en met wat Veltwerk levert wat kennis en techniek betreft, begrijpen we ook wel dat hij die overstap gemaakt heeft. Dus ja, of dat een positieve ervaring was of niet laat ik even in het midden, haha.

We kregen ruimte om andere partijen uit te nodigen tijdens het nieuwe aanbestedingstraject. Zo kwamen we via onze oud-medewerker bij Veltwerk terecht en hebben we ook Reijer van Wegen, de directeur, leren kennen. We hadden meerdere offertes van grote ICT-aanbieders gezien, maar het laagdrempelige en ook het meer informele karakter wat we bij Veltwerk tegenkwamen, zagen we niet bij de andere partijen terug. We hebben toen in eerste instantie in de hele organisatie een WiFi Health Check laten uitvoeren. Door zowel de aanpak en natuurlijk ook de resultaten, kregen we al snel een goed gevoel bij Veltwerk.

Wat ons opvalt is dat Veltwerk niet alleen vanuit ICT-oplossingen denkt, maar eerst denkt vanuit de behoefte in het onderwijs en de mensen eromheen.

Veltwerk heeft inmiddels bij alle locaties van het Baken een wifi-meting gedaan en vervolgens een verbeterplan voorgelegd. In dit plan zijn we geadviseerd om in fases verbeteringen door te voeren. Denk hierbij aan nieuwe bekabeling en nieuwe access points met een nieuwe indeling in onze ruimtes. Eerder hadden we bijvoorbeeld op één locatie drie soorten access points! Dat lijkt leuk maar in het beheer daarvan levert dat veel problemen op. Dit is maar één van de praktische voorbeelden van hoe we enorm zijn ontlast door Veltwerk. Bovendien hebben we tijdens de werkzaamheden nauwelijks last gehad van onderbrekingen in ons werk.

We waren destijds op zoek naar een partij die óns vragen stelde over het ‘hoe en wat’ van onze organisatie: waar liepen we nou tegenaan en wat was de geschiedenis ervan?

Waar veel ICT-leveranciers werken met slechts standaardconcepten levert Veltwerk ook veel maatwerk. In een later stadium, toen we een open Europese aanbesteding moesten starten, was Veltwerk in vergelijking met andere partijen direct de eerste keus.

We zochten een partij die de spin in het web wilde zijn tussen de docent en de leerling, het onderwijs, de lesmethodes en leermiddelen.

Op dit moment zitten we in een nieuwbouwproject dat in augustus wordt opgeleverd. Vanaf halverwege de bouw hebben we Veltwerk gevraagd mee te kijken naar het nieuwe gebouw. Veltwerk kijkt mee vanuit het perspectief van de eindgebruiker, op leerlingniveau en op praktisch niveau. Ze geven bijvoorbeeld advies over wat we wel of niet single sign-on moeten aanbieden en over het gebruik van tweefactorauthenticatie. Of advies over onlinecommunicatie met leerlingen en over hoe ouders op de hoogte gesteld kunnen worden. Allemaal van die extra dingetjes!

Daarnaast biedt Veltwerk ons ook interim-managementoplossingen aan. Dat concept vinden we zeer prettig. Als je in een vernieuwingsproces zit zoals wij nu, is het fijn dat iemand met zoveel kennis meekijkt op de werkvloer. Zo kun je zaken snel en effectief tot stand laten komen. Ik zou dit elke organisatie aanraden.

Verder zijn we zeer te spreken over de training en workshops die Veltwerk geeft.
Een tijdje geleden hebben we een voorlichting gehad over Office 365, waarbij nog meer inzicht werd gegeven over wat je er allemaal mee kunt doen. Het is prettig dat we ook op dat gebied weloverwogen adviezen krijgen.

Als we contact opnemen met Veltwerk, kennen ze ons bijna allemaal bij naam. Dat vind ik persoonlijk erg fijn en het geeft vertrouwen. Contact met de helpdesk voelt persoonlijk. We worden niet behandeld als een nummer: een hele verademing in vergelijking met de eerdere situatie waarin alles heel formeel en via tickets verliep en we lang moesten wachten.

Ik ervaar de samenwerking met Veltwerk als zeer prettig! De meerwaarde die zij bieden is volgens mij dus echt dat ze denken vanuit het verbeteren van het onderwijs, op zowel docent- en leerlingniveau.

Herbert van der Zwaard

Hoofd ICT – Het Baken Almere